Thursday, April 9, 2009

I HATE CATS.

Before I begin my emotional entry, I just want to say sorry to all cat lovers, animal lovers and environmentalist out there!

Trust me, before I came to Kuantan, I am not an animal lover, but I don’t hate animals as well. I never hit cats and still never and don’t have the heart to do that. Well, maybe occasionally I do intentionally; kill the ants, and maybe other insects. In fact, sometimes I enjoy playing with the kittens, and the feel of stroking the soft and tender furs is calming. Unfortunately, once I came to Kuantan, there are lots of incident that pissed me of. I had been controlling the urge to post entry about this, out of RESPECT to the cat lovers. But now, respect NO MORE.

Here is the story:-

1. It was 1st year, during exam week, it was stressful windy evening, (I don’t remember what subject I was studying), I went out of the room and suddenly, I realized that, ‘someone’ had peed in front of the door! Let me tell you, it’s not like one drop of urine, it’s more than enough to fill 100 vials! Imagine…Pissed off, but since it’s exam week, so I just clean them out without complaining loudly hoping that ALLAH will reward me in the exam hall.

2. It was Thursday night, the night before going to Perak for McLEAD. It was a tiring day as we just had our Industrial Tabletting practical and my group was the last one to finish. I have to pack up for McLEAD, but I decided to take a short nap because I was exhausted. That is when I realized that my bed is wet. ‘Pelik’ but I was too tired to check and just assume that it’s just ‘air biase’ when I realized that it was not just wet, it’s warm wet ( I don’t have the adjective to describe it). ‘Tak jadi nak tidor’ I check my bed and OMG, they stinks!! ‘KUCING KENCING LAGI!!!’.It’s like almost half of my bed! Extremely pissed of, I decided to wash my whole compartment and the foyer in front, I bring out all the shelves, and I WASH THEM! I was lucky to have Jijah and Atiq to ‘layan’ me. Thanks you guys *hugs*

3. This time, it’s just one of the boring and tiring days, I just got back from the class, put my bag, and went to the toilet and I forgot to close the door. When I came back, there was a fluffy cute cat on my table. I wasn’t in a bad mood, so I chase the cat out nicely and with love..haha! Only then I realized that ‘die kecing atas meja study aku and berjejeran atas lantai!’ I was so pissed of until I cried….sambil membersihkan bilik….DAMN!!!!

4. Today, after so long, again it happens. This morning, struggling to revise for MCQ, I went out, put on my shoe and…I smell the MOST UNPLEASANT SMELL EVER, STINKS AND IT SUFFOCATES ME. They had activated my anger receptor. Along the way to KOM, I just can’t read the notes anymore, I keep thinking about the smell and the CATS. Only when we got back, me and awe realized that, ‘kucing berak!!!’ in our laundry pail!!!

5. These are the incident that I will never forget. Banyak lagi, kes kucing kencing, berak, curi makanan.

Let’s go straight to the lesson of the day:

1. Mulianya hati pencinta binatang, banyak pahala diorang sebab membela binatang ni memang menguji kesabaran.

2. Tapi alangkah sayangnye, pahala yang kita dapat tu, di tolak pulak dengan dosa yang kite buat. Dosa?

a. Makcik2 cleaner yang saban hari terpakse membersihkan najis kucing, kesian diorang. If I were the makcik, berbakul2 sumpah seranah dah…tak pasal2 dapat dosa kering, sebab kita yang saying kucing and suka bagi makan, orang lain dosa sbb banyak sgt mencarut sebab terpaksa membersihkan hasil pencernaan kucing ke atas makanan yang kita kasi tu.

b. Bayangkan, kalau kite terpijak dan x perasan, pastu buat sembahyang pulak…..apekah itu? Tak tau la kot2 ade hujah dan pendapat pasal tu…

c. Mungkin kita boleh sabar, tapi kite kena consider masyarakat di sekeliling. Take responsibility of your action. How?

i. You love the cat, and you want the cat to in the mahallah, you feed them
(always or occasionally) in the pantry, the cats will start to feel
comfortable and feel free to ‘ berak and kencing merata-rata kat mahallah,
so be ready to clean them!!!

ii. If you don’t want to clean them, please, kalau nak bagi makan, make sure you
are far away from mahallah.

iii. Or, if you really love them, send all the cats to SPCA or any agencies.
They’ll take a really good care of the cats

iv. LOVING CATS IS NOT JUST BY FEEDING THEM.

CONCLUSION:

I don’t know what you’ll think of me when you read this, but this is how I feel right now and I want you to know. I am terribly sorry to my friends who are cat lovers..SORRY GUYS. I hope that one day; ALLAH will grant me a heart like you guys. Now, my love towards cats had vanished. Sorry sume2 yang syg kucing . AKU MOHON MAAF IKHLAS
DARI HATI….

30 comments:

ateeqa Y. said...

hmmm...

simpati kat ko...huhu..

sabar tau...


dapat pahala...

tapi ok je lau ko nak tunjuk rasa marah ko..

n yg ko tulis semua tu mmg btul pun..huhu..

aku pun tak larat tgk hasil perkumuhan depa tu..huhu..buat aku muntah je..huhu..

sori gak to all cat lovers...

hananhm said...

shifa..
x salah lgsg shifa nk prOtes nie..
ni pOn da kire cara baik giler dah sbb klu ikut kn..mmg truk 'serangan individual' yg diOrg bg kt shifa..

hOnestly..
makin byk n beranak pinak nye kucing2 kt blok kite ni sbb ade nye feeders yg tiap2 hari dOk belai2..bg mknn yg best2 kt diOrg..

anea pOn x leh tahan ngn 'hasil' kucing kt tOilet..eeiikkss..lOya~
sian mkcik cleaners..nk kne setelkn sume tu..

plus..
klu x tutup tingkap..
diOrg akn suke msuk bilik pagi2 subuh!!..
n klu tutup tingkap pOn..diOrg stil leh msuk..heran lagi ngn kucing ni..

i dO lOve cats but nOt IIUM cats!!

shifaa said...

to atiq and anea - thanks sebab korang paham....geram sangat...

:_(

Mar said...

rilek shifaa, ppl can't blame u for ur hatred towards IIUM cats.. they're not the one goin' thru all these.. lgpun, in this case 'the risk outweigh the benefit' >> bleh apply ke? huhu..

sokong anea gak,
STOP FEEDING IIUM CATS!!

Anonymous said...

wut to do...
u just dont hve luck with cats..
haha...

wut to do?
why dont u ask both of your beloved feeder cats fren-jiha and jiji to stop feeding the cats?

btw,they are your frenz rite?u can softly talk with them..
cheers!

Anonymous said...

alahai shfa...
dari ko tulis blog ni,baik ko trus terang je dgn kwn2 ko yg suke bg kucing mkn tu..
lg ok..dr ko expresskn kemarahan ko kat blog ni,ape ko dpt?
ko nk ckp kat satu dunia yg ko benci diorg?cmtu ke?
lg ok kalo ko ckp slow2 kat diorg..
bkn org lain pon,korg pon slalu jln same2 kn?ape kate tgh jln2 pg klas ke,ko ckp dgn diorg..secare berhemah..jgnle secare sindiran plak..
renung2kn le...okeyh..jgn benci2 da..xde faedahnye..

ray said...

i'm just trying 2 b realistik,
dlm kes ni ak rs mmg ko xyah bsaba,
bkn 1-2 kali ko kn
ksian gak tngk ko mncuci ari 2
kalo dog=animal's besfren
cat=man's enemy
tp ptutla ad gelaran abu hurairah
mmg kucing ni menguji ksabarn
xpela shifaa mybe sumday kte bleh smpi ke tahap tu...
p/s tp jgn ko hentam kucing2 tu,shinzuku incident plak nnt,kalo ak stakat curah ngn air je..Ya Allah ampunila dosa hamba2mu ini

Anonymous said...

kucing itu tidak bersalah..
sbb die xde akal cm yg ko ade.. =)

so, tu mmg nature die. ALLAH nak uji la tu.. patutnye ko bsyukur, byk pahale dapat bile besihkan najis kucing. aku dulu pn mule2 same je. tapi lame2 biase la. mane ade najis bau wangi..

hehe.. pndapat je la.. no hard feelings eh.. pndapat je ni. =p

p/s: yg bagi makan tu pn sbnarnye kne reti bersihkan najis gak.. hu~~

hadi hamzah said...

wow..such an expression from softspoken shifa..
ehe..
just to say, let the hatred go and make peace with da cats, maybe they wont piss u off next time..ehe
i hv experienced with my bro's cat at home last time, they do hv grudge u know..my bro like to sekeh and cekek2 the cat,when he asleep,the cat bite him back..!
luckily that cat didnt piss him..haha
just to say, i feel sorry for u..
and hmm..let the hatred go ok!
peace..
no bad feeling!
p/s:mcm adi ckp,kucing xde akal..but they hv feeling..

shifaa said...

Well of course i ve talked to the cat feeders! :-) long time before i post the entry my dearest friend...and i never hate the cats and their feedeers..and of course, we have LOTS OF cat feeders in the mahallah..x mampula nak cakap kat semua...

aku berpegang pada - kucing ni ikot perangai tuan die..

Tula, diorang x berakal, kalu berakal, mesti boley bace blog aku....muahaha ;p

p/s: aku x pernah pukul kucing, cume x kasi die masuk bilik je....huhuhu

Anonymous said...

all of the cats are stray cat rite?no owner..how come u came a cross to that conclusion?cats can not learn or imitate human behaviour..btw..why the cats dont piss on the feeder belonging/place instead of yours?
or maybe your compartment is for them is like their natural habitat (messy)?
there must an explanation for wut happen to you..

hadi hamzah said...

bilik shfa sepah ke?udah2le tu..studi2..esok aica..luse drug abuse..tulat cns..berat tu...

shifaa said...

it's just a statement my dear, jgn pk dalam sgt...haha

Tula, should be an explaination - kifarah dosa yang banyak kot,or maybe my room is messy, haha.. (malas nak argue2...)

'anonymous' mesti pembersih, mintak tolong ajar kemas bilik boleh?

p/s: terpikir entry baru - 'Kamu fikir kamu pembersih?' ;p

ateeqa Y. said...

ehem..

bilik shifa best je...
sgt selesa..

maybe kucing tu pun sgt selesa kot...haha..

suda suda...

pegi belaja..hoho...


sian tuan punya blog..tensen pasal komen tidak di kenali..haha..


ayuh...study drug abuse...

lalalala..

p/s: shifaa..aku tunggu entry yg itu ^^^^^..

hawa said...

hehehehe...sian shifa dan aku jugak..honestly i do love cats and i do have cats back at home... it just that i dont clean their tot tot...hahah..but here.. out of the blue i have to...shit..aku benci...for me if u cant clean the cats' tot tot..u r not cats' lover u are just a piece of human who just want attention.. opss. aku mmg laser....geram tau tak.... and aku bela kucing kat umah becaue i know i have someone yg boleh bersihkan sume tu..if tak der so the cats also tak der la.. u know wat i mean.....

Haziah Salleh said...

hehe weyh
muntah depan bilik korang aku yg bersihkan kan??

Taik kat toilet aku bersihkan gak.. Huhu

Pantry tu pon pas bg mkn aku bersihkn balik..

Minta maaf.. Bkn nak menunjuk tp aku kne reveal usehe aku...Hehe

Shif..

Aku sori sgt2 mane2 kucing yg xde manners tu..

Aku rase sbb hujan ritu la..
Hurm x pe la..

Nk pindahkn drg pindahkn le.. Huhu

Babye Dua.. Babye sedang2.. Babye "the-only-cat-i-hate".. Babye si tak-penah-kenyang.. Babye Yoruichi sang...

Minggu ni aku x bg mkn da.. Huhu

hadi hamzah said...

hah...cmni le..bru ade outcome tulis blog..ehe..ade solution..keyh..gud luck sume exam..aku target lulus je..agak mngarut sem ni..ehe

shifaa said...

Haha gg, ko antara pencinta kucing yang agak beretika la, you are the real cat lover..aku tunggu gak komen ko...eheh :-)

same as hawa, my adik2 pun adalah pencinta kucing, hopefully that they'll also become pencinta kucing yang sebenar. Wherever the cat 'berak' near our house, my mum will FORCE them to CUCI dan SENTAL and teach the cat some lesson! haha tapi bile the cat sakit, kitorang (my mum) g gak cari ubat kucing...bukan nak menunjuk...just nak ckp ktrg bukanla zalim sangat ;p

dak talhah 2 said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

ayo... ganaz nyer komen2.. td br tgk cite house walaupon ptg nih drug abuse. da bosan ngadap lec. note je.. teringat sifat2 dr. house.. kite kene selfish gak kekadang... kalo ye pon tak suke kucing, kucing tuh leh diajar sbnrnye. mcm kat umah aku, ade stray cats yg suke berak kat rumput rumah aku yg aku jage giler.. skali skala takpe tak. ni tiap kali. las2 aku aja ngan lastik ngan getah bile die nak berak kat rumput tuh. las2 diorang tak berak dah kat c2.. (mungkin umah org lain kot).. hehe.. so leh cube apply care aku..

p.s. so sorry kalo care aku nih akan menyebabkan kucing2 tuh berak kat bilik korang plak selain bilik shifaa...

shifaa said...

to atiq - bilik aku best kan :-)

To dak2 talhah - jgn kurang hajo dalam blog aku, kutuk2 kawan aku plak.By not revealing your name, that shows how 'chicken' you are.

To anonymous - i like your way dealing with the cats..betul kucing boleh diajar sebenarnye.That's what my mum do and she is pencinta kucing tegar ;p

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
shifaa said...

Come on guys, it's just about CATS!and what i think about cats, jgn meleret sampai benda lain pulak..

Wow, tak sangka pulak ko kene pakse bace blog aku jus! haha sian..

p/s: Jus, i tot you have blog ? pernah bace kot..

Anonymous said...

daripada taman polo..+ idea T8 + T9 + rumah solah
kecoh la korang ni.buat blog kecoh. senang-senang study jer.takyah bazir masa korang baca blog2 yang tak best. cuba baca blog ni bnyk gak ilmu leh dapat

gunjaipharm.blogspot.com

atau

kerismelayu86.blogspot.com

hananhm said...

Owh..shifa..ntah pape je bdk2 ni meleret psl blog shifa yg hal nye nk ckp psl kucing je..

x kisah la diOrg nk expresskn OpiniOn cane pOn but at da same time..hOrmat la Org skit..

x psl2 nk kOndem org len..

x patut btul la..isk..sik

Shahmin Hasan said...

dari cite kucing, habis meleret jauh.. kutuk-mengutuk la..

cukup la tu.. cuba baca entri ni betul2, kan penulisnya dah bagi full explanation pasal "i hate cats" ni..

tak yah nak salahkan sape2. nak tegur orang pun, biar berhikmah. dalam masa yang sama, tengok diri sendiri jugak..

masing2 dah besar, blaja kat menara gading.. U Islam A pulak tu..

suggestion: kalo shifaa delete entri ni bagus jugak kot sebab ada sumpah seranah yang tak sepatutnya mencemarkan blog ni..

shifaa said...

Attention :
Bdk2 Talhah - Your comments have been removed because you're being rude to me by mocking my friend.Aku x redha ko kutuk kawan aku.

Anonymous (Jusrizal) - Thanks for backing up my friend, but i still have to remove your comment because, nanti orang bace x paham, and xnak benda ni berpanjangan..so, no offense.

Salahuddin Harith said...

bagus remove komen2 yang tak sepatutnya...teruskan menjadi seorang blogger! jangan patah semangat.

Mar said...

shifaa, jiha ni.nape tlis blog smpai mcm ni skali. shifaa nk focus kt jiha kn sbnrnye.jujurla.care shifaa ckp mcm 100% jiha slh kn?sori tau kalu kucing tu berak mmg slah jiha bg mkn.sori sgt2.tp xpyhla ckp psl dosa dgn pahala.tuhan lg tau benda ape yg kte bt dpt dosa pahala.xpela xrespect pon.tp xprlu ckp mcm2. sume org ade hak utk dhormati.nape xpndang kiri kanan sape yg btl2 ptt kte hormat.shifaa ngn awe slalu ckp psl baik 'as person'.ape mksudnye baik 'as person' tu.mmgla kte xrapat mcm dulu, tp xelok la nk burukkn org lain. kalau btl mmg slh jiha bg mkn kucing n diorang berak tuhan tarik pahala,itu sume kte xtau.maaf sgt2 pada sape2 yg mrh psl kucing tu..maaf sgt2.ikhlas dr hati.kalu blh jiha xnk kcik hati psl benda ni, tp xtaula mcm mane nk sorok rse sedih dn hina mcm ni.pas2 kt cni bkn jiha sorang yg bg kucing mkn. ramai lg..anyway, sori sgt2.

shifaa said...

1. Blog ini hanya rekaan semata2, tiada kaitan dgn yang hidup atau mati.Maksudnye - it's generally for all cat lovers + penghuni M7

2.Sincere apologies is accepted anyway. So far, jiha and gg had said sorry. We have lots of other cat lovers.

3. Dosa Pahala - Read between the line. All i want to say is - How sometimes good deeds that we do may cause chaos to other people. No offense.

4. Baik 'as person' - i don't remember talking about that, but since you asked - i say its very subjective. People say that when they get to know people and realise that they are nice and not as bad as the first impression

5.If you notice, i say sorry so many times to the cat lovers in this entry.

6. Sorry to all if this entry make you feel bad about yourselves.